confirmarea


-Alo, Ton?
-George.
-Ton, in seara asta mi se pare ca ai slujba in Gronsveld. As vrea sa vin sa iau bicicleta din casa parohiala ca sta acolo de anul trecut.
-Poti sa vii, numai sa stii ca slujba o sa dureze mai mult. Azi e confirmare si vine episcopul.
-Pai vin atunci sa fac si niste poze. La o slujba de confirmare nu am fost niciodata. Numai ca va trebui sa imi spui mai multe ca vreau sa pun o intrare pe blog.
-Bine. Ne vedem pe seara atunci.
Sa ma duc pe jos? Sa ma duc cu masina? Per pedes e cel mai bine. Asa imi place. Poate mai vad ceva interesant pe drum si mai fac doua poze.

Slujba a inceput deja. Oamenii din spatele bisericii se uita la mine cum se uita toti olandezii. “Cine o fi aratarea asta?” M-am obisnuit cu privirile lor nedumerite si dispretuitoare. Fiecare dupa cit il duce capul. Imaginea e foarte importanta aici, iar eu nu am nici un chef sa le fac pe plac.

Vorbeste episcopul. Numai prostii. Face putin pe clownul si incearca sa lamureasca copiii de lipsa de importanta a lucrurilor pe care le doresc: mama, vreau jocul acela, tata vreau telefonul celalalt. Rumoare in biserica. Enoriasii mari si mici se amuza si rid. In societatea asta, in care totul se invirte in jurul banului si a propriilor persoane ceea ce spune el sint vorbe in vint. Cred ca oamenii nu o sa se trezeasca nici cind o sa se duca totul dracului.

Copiii care trebuie sa treaca prin ritual merg in altar, cinta citeva cintece, spun citeva cuvinte la microfon. Ma plimb prin biserica si mai fac niste poze. Ajung sus la orga. Au oamenii astia un cor grozav. Iata incepe si ritualul propriu-zis. Parintii isi aduc rind pe rind copiii in fata episcopului. Acesta schimba doua vorbe cu ei, binecuvintaza copilul si sopteste o rugaciune. Isi dau mina si next in line… Ma asez in partea dreapta. Episcopul striga la mine: “Nu acolo! Treci in partea stinga in spatele meu. Nu asa departe! Hai mai incoace!” Vreau sa ii explic ca nu sint fotograful oficial. Nu am succes. Ton sta mai in spate in altar si imi spune tac si sa fac ce zice el. Ca o sa fac bani cu ele. Imi trece prin gind sa ii reamintesc predica episcopului, in care spune ca bunurile si banii nu sint totul. Evident, renunt.

Dupa slujba ma duc in casa parohiala. Acolo episcopul si consiliul bisericii. Sint invitat la masa. Se serveste cafea, ceai, supa, placinta – Limburgse vlaai – lekker :D. Refuz. Discut cu episcopul. Alte guri aceeiasi gama: De unde sint? Ce fac aici? Ce meserie am? Ii spun de unde vin, iar a doua intrebare primeste un raspun prin invaluire. Ii mai spun ca lucram in acelasi business: el ingroapa mortii si eu ii dezgrop. In final, iau bicicleta si plec.

Post scriptum: ultima poza e din casa parohiala din Eckelrade, de la confirmarea de acolo.

~ door faurar op 11 februari 2010.

10 Reacties to “confirmarea”

  1. puteai macar sa mananci bine. la a treia intrebare suna mai bine sa ii spui ca esti profanator de morminte. te alegeai cu o afurisenie sau o exorcizare. din partea casei.

    • Las ca nu o duc io asa de rau pe aici sa maninc oriunde mi se ofera. Nu se considera ca sint profanator de mormite. Am discutat cu popii din romania. Si te anunt ca atunci cind sapam un cimitir popa facea a sluja speciala pt noi. Pe de alta parte pot sa iti spun ca multi arheologi ce sapau necropole au murit aiurea, sa dzic asa. Intreaba si tu pe acolo sa vezi ce auzi…

  2. mie mi`ai lasat un gust amar. intai imi spui pe mess ca e ok sa se predea religia in scoli. te imprietenesti cu un popa catolic. meri la slujbe de confirmare…si acum, cireasa de pe mort: ii explici la bure despre slujbe ce le dadeau popii pt arheologii ce sapau necropole ca vezi doamne, multi au murit aiurea…dezamagitor sa aud asa ceva de la un om ce`l credeam mai mult pragmatic decat mistic. sigur si aia ce`o sapat la piramide n`o murit de la gripe netratate si infarcturi ci de la blestemu faraonului. mi se pare stiintific si de netagaduit.
    a,da. si vezi ca e pacat sa nu manci cind te invita episcopu. nu se stie ce`ai putea pati…

    • Draghe Muerte. Ramin la ideea mea ca ar trebui sa se predea religia in scoli. Nu imi plac indoctrinarile de nici un fel dar cred ca Dumnezeu face parte din viata fiecaruia fieste ca vrea o ba. Nu cred ca popa sau rabinul popa sa il aduc ai inima ta pe Dumnezeu dar cred ca te poate face sa te gindesti de doua ori. Nu imi e rusine sa ma duc la nici un fel de slujbe. Daca eram in India sint sigur ca as fi fost prin temple. Ceea ce i-am spus la Bure e adevarat. Despre slujbe si despre arheologii aceia care au murit. Ultimul lucru nu este o gluma sau un banc. Intreaba si tu sa vezi ce raspunsuri ai sa primesti… Stii si tu foarte bine ca stiinta are limitele ei si sint zone in care ea e lipsita de putere. Si sint un mistic. Mult mai mult decit stii tu. Cred in Dumnezeu dar nu prea cred in oameni. Si prin urmare nu prea cred in episcopi sau simpli popi.

  3. NICI EU NU AM GLUMIT CAND AM SPUS DE PROFANATORI DE MORMINTE. ARHEOLOGII SUNT PROFANATORI DE MORMINTE. CHIAR DACA O FAC LEGAL, AM O PROBLEMA IN A CONSIDERA DACA E SI MORAL!
    misticul are rolul lui in viata noastra. poate mai mare decat admitem in general. DAR SUNT FARA SOVAIRE ANTI CLER!

  4. si eu sunt in continuare anti predarea religiei in felul in care se preda azi. dumnezeu e o stare de spirit nu are ce sa caute in didactica. o istorie a religiilor, predata didactic e altceva. indoctrinarea penibila ce se face in scoli, e alta mancare de peste. stiinta are limitele ei, e adevarat, dar misticismul, manipularea religioasa NU au limite.
    sunt fara sovaire pro mentori si spiritualitate, ca experienta individuala, dar anti cler si religie organizata!

  5. cand dai de mormantul unui om cuvine-se sa ii acorzi respect. Se intampla sa dai din greseala, pana la urma au murit 70 de miliarde de fiinte umane pana acum, se mai inampla ca ceea ce a luat cu el in mormant sa te ajute sa-l intelegi, pe el si epoca lui, dar de aici si pana la desconsiderarea pe care o vad in randul arheologilor (sper ca numai romani), fata de acei oameni morti e cale lunga. El, mortul, a fost asezat in pamant de ai lui pentru eternitate, sau cel putin pentru a-si intalni linistit eternitatea. orice modificare a acestei stari de lucruri tulbura mersul lumii. de aia cred ca multi arheologi clacheaza, umplu spitalele de nebuni sau viata lor e vraiste.
    se cuvine ca acei morti, care umplu pivnitele si vitrinele muzeelor sa se intoarca inapoi in pamant. altfel adaugam inca un blestem greu la cate avem deja.

  6. numa sa nu va batesti si sa nu ma bateti…

  7. cine cu cine si de ce?

Geef een reactie

 
