Inburgering


Inburgering este procesul prin care statul olandez integreaza pa cineva in societate. In societatea lor, nu in aia Somaleza. Dar iata ca dupa 4-5 luni de testari si intrebari a ajuns si rindul meu… Ce faci aici? De ce ai venit? Ce pregatire ai? Ce vrei? Intrebarea care m-a luat prin surprindere a fost cea referitoare la cetatenia olandeza. Well if I am around here, why not? I did crazier things. O sa devin si supusul lui Beatrix.

Eu o numesc scoala de cetatean olandez, nu ca asta te face 100% olandez. Cetatenii din tarile UE nu sint nevoiti sa urmeze aceasta scoala in schimb ceilalti, daca doresc drept de rezidenta si cetatenie, trebuie sa parcurga traiectul. Scoala e doar un pas, obligatoriu in obtinerea cetateniei.

Programul este imparit in doua mari categorii: staatsexamen si samenloop. Persoanele cu ceva pregatire intra la staatsexamen. Aici se invata limba olandeza si cite putin din cultura si civilizatia tarii. Samenloop e dedicat celor fara o pregatire de specialitate si include si invatarea unei meserii simple. Sint persoane care invata si alfabetul aici, emigranti ce nu stiu sa scrie si sa citeasca.

Faptul ca la staatsexamen sint oameni cu pregatire nu inseamna nimic. Sint si indivizi ce trag mita de coada la scoala. Se fac ca muncesc in zona. In rest, pauza. Ma seaca rau de tot. Du-te omule si fa altceva, eu am venit sa invat olandeza aici.

Limba olandeza… pe vremuri cind aveam o prietena olandeza eram foarte entuziasmat de faptul ca ea vorbea engleza si germana, pe linga olandeza. Mi-a trecut. Olandeza e cumva intre germana si engleza si deci usor de invatat. Peste toate astea in zona asta exista un dialect olandez, e mai aproape de germana decit de olandeza… Un prieten bun mi-a spus: „Cind o sa stii olandeza, germana o sa fie floare la ureche.” Si intra-devar germana nu mai imi pare o limba total straina.

Am impresia ca olandezii au fost beti cind s-au apucat sa vorbeasca pentru prima oara. Au niste combinatii de sunete de ai impresia ca scuipa tot timpul. Aici trebuie sa ii multumesc lui Ton care m-a tot batut la cap si a tot strigat la mine: aici e sunet lung, aici e sunet scurt, aici se pronunta asa, aici se spune asa; normal, trebuie amintita mirsava combinatie de litere “ui”. La scoala avem mai multe tipuri de olandeza: cu accent unguresc (misto), englezesc (teroare), portugheza (ciudat), arabeasca (habibi) si normal, romana. De alte specii exotice nu mai amintesc.

Ton ma tot bate la cap, mai bine, mai mult, mai corect. “Bine Ton, dar la ce accent si pronuntie olandeza imi mai ajunge la ureche ca imi vine sa o iau pa cimp, sa fug departe, eu, care nu sint olandez.” “Nu trebuie sa te compari cu oamenii aia. Pe ei ii intereseaza sa is numere banii din droguri. Tu ai facultate. Tot timpul vrei mai mult si mai bine.” E clar! O fie el popa da’ e si pui de drac! Nu o fi sa rau in final. Asa este, NT2 ma asteapta.

Am ajuns la o concluzie de ceva timp. I should stop fucking around and get a dutch girlfriend. O sa dau anunt: Caut profesoara de limba olandeza, tinerica, aspect fizic apetisant, par lung, dispusa sa munceasca si noaptea. Ofer contraservicii.

Post dedicat falusteniilor care invata limbi imposibile: Morti – finlandeza, Piciu – suedeza, Comisaru’ – olandeza. Asteptam provincia, pardon, pe Brighita. 😉

FĂLUSTAIN FOREVĂR!

P.S. 4 Octombrie 2010 Samenloop este Inburgering pentru cei fara pregatire. Staatexamen si asta este Inburgering pentru cei cu diplome…dupa ce termina scoala si dau examenul NT2. Foarte complicat si greu de primit explicatii de la olandezi.

~ door faurar op 24 juli 2010.

6 Reacties to “Inburgering”

  1. Falushtenii sunt alaturi de tine in incercarea ta de a atinge imposibilul. Da’ si cand ne intalnim noi la urmatoarea betie si fiecare vorbeste (fluent!) pa limba lui, cine-o mai fi ca noi? 😀

  2. corect! hac! colega mea finlandezoaica, Satu, imi spune ca am o pronuntie impecabila si sa nu ma las kiar daca ii injur de Kalevala de cite ori am okazia. n`am mai facut in ultima vreme nimica pe limba lu Suomi, pt ca ma gasesc intr`un punct mort, si anume, sa`mi bag picioarele in ea gramatica imposibila, verbe compuse si alte aiureli.
    una pasta alta, nu ma fugareste nime, deci timp am berechet. tot o sa stiu io sa zic “futu`va muma`n cur” pe finlandeza, odata si`odata! tot colega mea, Satu cind m`o auzit vbind ungureste o exclamat “aaaaa, pai deaia stii tu sa zici ää si öö si yy. da draga me, deaia stiu: ca`n marosvasarhely se scrie “cabana lunca muresului” si se citeste keskemet domokos polvon. nu dejaba ma numeste draga de Satu, pe langa kivenkantaja, si sankari! FALUSHTAAAAIN FALUSHTAAAIN!

  3. super, mersi de informatii 🙂

  4. Ma pregatesc si eu de un NT2… Si facand sapaturi pe net, am dat de acest blog. Parca mi-a mai crescut inima. 😀
    Ai dat NT2-ul? Cum e?
    Bafta! 🙂

    • Pai bafta la scoala si la examen. Nu are de ce sa iti fie frica.
      Inca nu am dat examenul, probabil cindva in primavara sau la inceputul verii. Deocamdata inca mai invat si ma pregatesc. Am avut colegi care au fost la examen, ei mi-au mai spus cite ceva.

Geef een reactie

 
